sobota, 11. marca 2017

Kim Newman: ANNO DRACULA (... V zajatí viktoriánskych upírov...)

„... Bolo zaujímavou iróniou, že kráľa upírov mohla ponížiť partička korunovaných hemofilikov...“

Niektoré vety ma skrátka milo prekvapili. A táto vyššie spomenutá vystihuje celú knihu. Zábavná! Šmrncová! Temná! Viktoriánsky temná! D-o-k-o-n-a-l-e viktoriánska!!! A krvavo upírska!!!
Je obrovská škoda, že od pána Kima Newmana nemáme preložených (aspoň v tej češtine) viac kníh, hoci dajú sa zohnať nejaké pod jeho pseudonymom Jack Yeovil. V prípade Anno Dracula ide vraj o jednu z najvýznamnejších upírskych kníh modernej doby. A ja môžem súhlasiť.
Kim Newman vykreslil fascinujúcu alternatívnu históriu, kde sa ovdovená kráľovná Viktória vydala priamo za grófa Draculu – za krvilačného Vlada Tepeša! Londýn sa behom krátkeho obdobia stal miestom, kde sa už upíri nemusia skrývať, nakoľko vlad Tepeš patrí k týmto brutálnym tvorom a nielen to, sám vytvára „novorodenú“ generáciu, ktorá však nesie následky jeho degenerovanej vetvy.
Londýn sa halí do hmly hustejšej ako si vôbec ktokoľvek vedel predstaviť – je temným miestom, kde „teplokrvní“ obyvatelia postupne začínajú pociťovať útlak a donútenie poddať sa „temnému bozku“, musia sa podriaďovať zákonom upírskej šľachty, stráženým desivou karpatskou gardou. Aby toho nebolo málo, nocou (ktorá je teraz novým „dňom“) vyčíňa vrah upírskych prostitútok, čoskoro známy ako Jack Rozparovač. Po jeho stopách sa vydávajú hlavní hrdinovia – Charles Beauregard, tajný agent klubu Diogenes a upírka, očarujúca Geneviéve Dieudonné, ktorá už má prežité stáročia. V tomto ohľade sa vlastne príbeh dá klasifikovať doslova ako upírska detektívka!
Kniha patrí k mojej vianočnej nádielke a hoci nechcem vynášať predčasné hodnotenia (keďže ešte nemám prečítaný Trinásty Príbeh), predsa sa mi zdá, že to je z mojich darčekov tá najlepšia kniha!!!
Príbeh je fascinujúci, je to poriadny plnokrvný horor :D, veď Vlad Tepeš je predsa „narážač“, a preto vo svojej obľúbenej taktike narážania ľudí na (zaoblené brrr!) koly pokračuje, ale horor je mimoriadne zábavný a originálny v tom ako spisovateľ použil doslova more veľmi známych literárnych, či reálnych Viktoriáncov ako vedľajšie a dokonca i ústrednejšie postavy. Stretávame „novorodeného“ upíra, stále rovnako excentrického Oscara Wilda, pričom skvelý detektív, ktorý by prípad Rozparovača vyriešil hneď – Sherlock Holmes – je odvlečený do pracovného tábora, pretože nesympatizuje s vládou, pani Florence Stokerová, ktorá tak rada usporadúva večierky, možno príde o priazeň tiež, keďže aj jej manžel Bram Stoker záhadne zmizol. Stretneme pána Jekylla, nájdeme hlavu Van Helsinga a mnoho mnoho iných. Koniec koncov, jedna z hlavnejších postáv je vysokopostavený lord Ruthven – Polidoriho upír, ten prvý literárny v histórii. Okrem iného je to aj vyfintený viktoriánsky gotik, pozér...inak povedané „murgatroyd“.
Po dlhom čase to tiež bola kniha s nahusteným textom – pestrým, pôsobivým – ktorý ma obohatil o niekoľko nových slovíčok. Obrovským plusom bol tiež nečakaný koniec a prekvapením 100 strán navyše v podobe alternatívnych koncov, poviedky a doslovov :D. Prečo nie. Keď ju miluješ, nie je čo riešiť. Tú knihu.
Rozhodne odporúčam ako nevyhnutné čítanie pre každého upírskeho fanúšika!




Obr.
http://1.bp.blogspot.com

2 komentáre:

  1. Zaujímavé, že sa tam nachádza ten mix "známych" postáv. Upírov mám rada, teda aspoň kedysi som mala :D, aj keď zatiaľ som o napichovaní na zaoblené koly tuším nečítala :D. To mi pripomína, že som ešte nedočítala klasického Stokerovho Draculu, hm...
    Inak mi ako prvé napadlo, prečo sa príbeh neodohráva v Transylvánii, trochu mi to nesedí :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No veď ide o Vlada Tepeša - napichovať Turkov na koly bola jeho obľúbená zábavka :D.
      Lebo expanduje...žííííš xD!! Uzavrel manželstvo z rozumu a môže vládnuť AJ Anglicku.

      Odstrániť